Schelvishaasje met asperges, noten en schuimmayonaise

8bbb4193-f053-43fd-a72d-3e38f780f820

Jullie weten ondertussen wel (als jullie mijn verhalen op instagram volgen) dat ik graag kook. Eigenlijk is dat vooral zo omdat ik graag eet. 🤷🏼‍♀️ Voor mij is koken ’s avonds na het werk altijd een beetje ontspannen. Ik zorg er dan wel voor dat het gerecht dat ik wil maken geen uren duurt. 😉

Gerechtjes van Pascale Naessens maak ik vaak klaar door de week: meestal heb je niet zoveel ingrediënten nodig, duurt het koken zelf ongeveer een half uurtje, en de recepten zijn ongelooflijk simpel. Ik woon wel met een “boom van een vent” samen, dus maak ik meestal (afhankelijk van het gerecht) ofwel een portie voor 3 personen klaar, ofwel nog een bijgerechtje, zodat hij zeker niet verhongert. Als ik dan wat over heb, vind ik het niet erg om dit de volgende dag mee te nemen naar mijn werk. 🤗😏

Dit gerechtje maakte ik vorige week klaar: gek lekker, en ga ik zeker nog eens maken! 🤤 #iloveasperges

Schelvishaasje met gebakken zaden en noten, asperges en schuimmayonaise

2 personen, +/_ 30min

  • 2 schelvisfilets
  • 1 handvol gemengde zaden en noten (pompoenpitten, hazelnoten,…)
  • 14 à 16 witte asperges
  • 2 eieren
  • Olijfolie
  • Citroensap (ik gebruikte +/_ een dikke halve citroen)
  • Mosterd

Giet wat olijfolie in een ovenschaal, wentel hierin de vis en kruid met peper en zout. Zet ongeveer 15minuten in een voorverwarmde oven van 180°C. Schil de asperges en kook ze beetgaar (beetje afhankelijk van de dikte, maar als je mooie dikke asperges hebt, zou ik zeggen +/_ 7 minuten) ik water met een flinke scheut olijfolie.

Giet wat olijfolie in een pannetje en bak hierin de grof gehakte zaden en noten lichtbruin. Kruid met peper en zout.

Scheid de eidooiers van het wit, doe het wit in een kom en de dooiers in een blender of mixer.

Meng de dooiers met een eetlepel olijfolie en een grote eetlepel mosterd, en mix dit enkele seconden. Voeg nu de olie toe in een dikke straal terwijl je constant mixt. Voeg zoveel olie toe tot je de gewenste hoeveelheid hebt. (Ik heb redelijk wat olijfolie toegevoegd: hoe feller je de schuimmayonaise wil laten smaken naar mosterd, hoe minder olijfolie. Dit is dus naar eigen smaak.) Voeg citroensap, mosterd (als het niet genoeg smaakt), peper en zout naar smaak toe.

Klop nu het eiwit tot pieken en schep er +/_ 5 à 6 grote eetlepels opgeklopt eiwit onder, zodat je een luchtige mayonaise krijgt.

Leg de asperges op de borden, schik er de vis bovenop en lepel daarover de schuimmayonaise. Werk af met de gebruinde zaden en noten.

Benieuwd wat jullie hiervan vinden!

♡ Anneleen

Plaats een reactie